EK SAYFA – 504-2
32.
İmamın Hutbe Okurken Mescide Yeni Giren Birisini Görmesi Ve Ona İki Rekat Namaz
Kılmasını Emretmesi
حدثنا
أبو النعمان
قال: حدثنا
حماد بن زيد،
عن عروه بن
دينار، عن
جابر بن عبد
الله قال:
جاء
رجل، والنبي
صلى الله عليه
وسلم يخطب الناس
يوم الجمعة،
فقال: (أصليت
يا فلان). قال:
لا، قال: (قم
فاركع ركعتين).
[-930-] Cabir bin Abdullah r.a. dediki: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
cum`a günü hutbe îrad buyururken biri mescide geldi: (Resûlullâh sallallahu
aleyhi ve sellem:) "Filan, sen namaz kıldın mı?" diye sordu. O da
"Hayır" dedi. (Bunun üzerine:) "(Öyle ise) kalk da namaz
kıl" buyurdu.
Tekrar: 931 ve 1166.
Diğer tahric: Nesaî, Cum’a; Tirmizi, Cuma
AÇIKLAMA: İmam Buhârî'nin kullandığı bu konu başlığı
İmam görmeden önce namazı kılmamış olan kimselerle ilgilidir.
Bu rivayette söz konusu olan zat Süleyk İbn Amr el-Gatafânî'dir.
Bu sahâ-bînin ismi İmam Müslim'in rivayetinde açık bir şekilde zikredilmiştir.
Leys İbn Sa'd Ebü'z-Zübeyr Câbir İbn Abdullah senediyle nakledilen bu rivayet
şöyledir: "Resûlullah Cuma günü minberde ayakta hutbe okurken Süleyk
el-Gatafânî mescide geldi ve namaz kılmadan oturdu. Bunun üzerine Nebi s.a.v.
ona 'İki rekat namaz kıldın mı?' diye sordu. O kılmadığını söyleyince Resûl-i
Ekrem Haydi kalk ve bu iki rekat namazı kıl" buyurdu."
Hadisten
Çıkarılan Sonuçlar
1. İmam hutbede olması, bu sırada mescide giren kişinin
tahiyyetü'I-mescid adı verilen ve mescide girilince kılınan nafile namazı
kılmasına engel teşkil etmez.
2. Namaz kılmanın mekruh olduğu vakitlerde tahiyyetü'I-mescid
namazı kılınabilir. Bu hükmün açıklamasını şu şekilde yapabiliriz: "Hutbe
okunurken söz konusu namaz kilınabilmektedir. Halbuki hutbe sırasında insanlara
konuşmamaları ve susup hutbeyi dinlemeleri emredilmiştir. İşte buna rağmen
tahiyyetü'I-mescid namazı kılınabildiğine göre başka durumlarda ve vakitlerde
kılınması öncelikle caiz olacaktır."
3. Bir kimsenin mescide girdikten sonra oturmuş olması sebebiyle
tahiy-yetü'l-mescid namazı düşmez.
4. Hatip, hutbe sırasında emir verebilir ve bazı şeylerin
yapılmasını yasaklayabilir. Gerekli durumlarda ihtiyaç duyulan hükümleri de
açıklayabilir. Bu durum hutbeye ara vermeden devam etme yükümlülüğünü kesintiye
uğratan bir davranış sayılmaz.
5. Hutbe sırasında verilen selâmı almak, hapşıran bir kimseye
'Allah sana rahmetiyle muamele buyursun!" diye dua ederek mukabelede
bulunmak caizdir. Çünkü bunlar çok kısa cümleler olduğu için hutbeye zarar
vermez. Özellikle de verilen selâmı almak farz olduğu için hutbe sırasında olsa
bile bunu ihmal etmemek gerekir.
MÜSLİM HADİSLERİ VE GENİŞ İZAH İÇİN TIKLA
33.
İmam Hutbe Okurken Mescide Gelen Bir Kimse İki Rekatlık Hafif Bir Namaz Kılar
حدثنا
علي بن عبد
الله قال:
حدثنا سفيان،
عن عمرو: سمع
جابرا قال:
دخل رجل يوم
الجمعة،
والنبي صلى
الله عليه
وسلم يخطب،
فقال: (أصليت).
قال: لا، قال:
(قم فصل
ركعتين).
[-931-] Amr, Câbir İbn Abdullah (r.a.)'ın şöyle dediğini nakletmektedir:
"Bir Cuma günü Resûl-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem hutbe okurken
ashaptan bîViSi mescide girdi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona;
"Namaz kıldın mı?" diye sordu. Adam kılmadığını söyleyince Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona: "Haydi kalk ve iki rekat namaz kıl"
buyurdu."